Traangas, lekker eten en geen stroom - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu Traangas, lekker eten en geen stroom - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu

Traangas, lekker eten en geen stroom

Blijf op de hoogte en volg Kiki

22 September 2019 | Kenia, Kisumu

Maandag was mijn allereerste echte stage dag op Pandi Pieri. 

Pandi Pieri is opgericht door een Nederlandse man. Pandi Pieri heeft onder andere een opvanghuis voor straatkinderen. Elke woensdag avond gaat een team van Pandi Pieri langs de krottenwijken van Kisumu om te kijken of ze kinderen zonder ouders en huis kunnen opvangen en die onderdak kunnen aanbieden. Ze doen vervolgens onderzoek of de situatie echt zo slecht is van het kind. Zo ja, dan mag het kind elke dag naar Pandi Pieri toe komen. Ze krijgen daar eten en onderwijs. Er zit ook een klein ziekenhuisje op het compound. Daar kunnen de straatkinderen naartoe als ze ziek zijn.

Pandi Pieri heeft ook een mamacare. Hier kunnen moeders terecht voor advies en ondersteuning voor de opvoeding van hun kindje. 

Ook is er een nursery school, hier loop ik stage. De kinderen die hierop zitten zijn (meestal) geen straatkinderen. Deze kinderen hebben gewoon ouders en een onderkomen. De ouders betalen ook elk jaar schoolgeld. 

Tijdens mijn stage op Pandi Pieri sta ik in klas PP2, dit is een kleuterklasje. De eerste dag was super leuk, de juf was heel enthousiast dat ik bij haar in de klas kwam te staan. Tijdens het buitenspelen willen alle kinderen aan je haar zitten en aan je huid voelen omdat ze willen weten of je huid net zo voelt als hun huid en of je huid wel echt is haha! Wat erg wennen is, is dat de middag pauze 2 uur duurt?! Zo lang!! De juffen gaan dan slapen op de tafels en de kinderen spelen buiten zonder toezicht. 

Dinsdag bracht Sammy ons naar stage toe zoals elke dag. Maar die dag verliep dat iets anders..

Toen we onderweg waren naar stage zagen we allemaal mensen heel hard uit de straat rennen, overal was rook en roken we vuur.. Dus wij keken automatisch de straat in omdat we natuurlijk nieuwsgierig waren naar wat er aan de hand was. Toen we die straat in keken begonnen onze ogen super erg te branden en te tranen. We zagen 10 seconde helemaal niks meer, daar schrokken we heel erg van want we niet wisten wat ons overkwam!! Bleek het traangas te zijn!! Er bleek een protest bezig te zijn dus had de politie heel veel traangas over de straten heen gespoten! Na een half uurtje was al het brandige gevoel weg gelukkig. 

S’middags hadden alle 3 de klasjes een dansmiddag. 2 klassen (waaronder mijn klas) doen mee aan danswedstrijden. Ze wilde graag hun wedstrijd dans aan ons laten zien! Hier zeiden we natuurlijk geen nee tegen. De kinderen kunnen nu al zo goed dansen en genieten echt als ze aan het dansen zijn! Super om te zien.  Vervolgens moesten Gwyneth en ik mee dansen, wat hebben we gelachen! 

Na hun opvoering hebben Gwyneth en ik de liedjes: ze kunnen zeggen wat ze willen en in de mannenschijn aan de kinderen geleerd met de bijbehorende dansjes. Vooral het woordje billen en bek vinden ze erg grappig haha. 

Woensdagochtend waren er geen juffen op onze school dus moest ik de klas alleen draaien, wat ik stiekem wel heel leuk vond! Ik heb een teken, reken en taal lesje gegeven. De kinderen vonden het super leuk en willen nu zelfs elke dag de tekenopdracht doen. Verder was het een normale stage dag! 

Donderdag had ik weer een stage dag, hierna had ik eindelijk weekend! Toen we thuis kwamen na stage bleek dat er al heel de middag geen stroom was op het compound. Dit gebeurt wel vaker dus we dachten ach, zal zo wel weer aanspringen. Maar dat gebeurde helaas niet. We hebben heel de avond met een zaklamp op de bank gezeten en we konden ook niet douche omdat er geen warm water was. Dus zijn we die avond maar op tijd gaan slapen. We zaten zonder stroom tot de volgende ochtend 11:30 uur

Vrijdag ben ik met Gwyneth gaan lunchen bij Java’s. Dit is een lekker restaurantje in de buurt van ons compound. We aten heerlijke tomaten soep met een broodje en lekkere frietjes. Demi kon helaas niet mee, zij moest naar stage toe. 

Zaterdag wilde we eigenlijk een relax dag houden maar toen belde Mariëlle ons wakker haha. Ze vroeg of we mee gingen naar de Jubilee Market. Daar verkopen ze fruit, groente, kleding, vis, kip, sieraden. Zo’n beetje alles dus. Dit leek ons leuk om een keer gezien te hebben dus zijn we uit bed gesprongen, hebben we ons opgefrist en zijn we naar de Jubilee Market gegaan. Alle kraampjes stonden super dicht op elkaar en op alle producten zaten vieze vliegen en mieren. Er stonden overal propvolle kippenhokken, dit was heel sneu om te zien.. Als je een kip wilde kopen slachtte ze die voor je en mag je de kip zo mee naar huis nemen. Moet je ze zelf nog even plukken… bah! 

Daarna hebben we geluncht bij Laughing Buddha. We aten een echte calorieën bom namelijk de Sizzeling Brownie. Dit was een brownie met vanille ijs en heeeel veel warme gesmolten chocolade.. Heeeeerlijk!! 

Zondag hebben we lekker gezwommen want het was heel warm! S’middags moesten we helaas ook nog boodschappen doen voor de komende week. 

Volgend weekend komen de meiden uit Rangala weer gezellig langs en gaan de we Monkey Rock beklimmen. Zin in!! 

Ohja, gebruik geen smileys in je reactie want dan plaatst de reactie maar voor de helft!!

Onderaan mijn verslag staan nog een aantal foto’s! 

Fijne avond nog!

Liefs, Kiki 


  • 22 September 2019 - 18:54

    Patricia:

    Wat een leuk verhaal, en wat maken jullie veel mee zeg.
    Ga overal heerlijk van genieten meis.
    Erg leuk om mee te lezen.

  • 22 September 2019 - 19:21

    Ad De Jonge :

    Hoi Kiki wat een leuk verslag van de voorbije week
    Oma en ik zijn geweldig gelukkig dat het nu goed met je gaat er weten dat je nu doet wat jou bedoeling was
    Geniet en leer van het geen je ontmoet in dit werk veel plezier nog en we wachten op je volgende verslag groetjes opa en oma XXX

  • 22 September 2019 - 19:30

    Erna:

    Zo te lezen, ben je nu echt op je plaats. Super leuk. Lekker genieten.
    Groetjes xxx van ons

  • 22 September 2019 - 19:58

    Dewi Klijn:

    Heee Kiki,

    Super fijn dat je nu op je plek bent daar op je stage! Het klinkt echt heel leuk allemaal en super gaaf om dit te mogen mee maken. Ga nog lekker genieten

    Xxx dewi

  • 22 September 2019 - 20:18

    Marieke:

    Net even van je geleerd dat ik geen smiley moet toevoegen, mijn bericht komen altijd maar half aan : )
    Dus nu zonder smiley....
    Dus over de die twee uur slapen......lijkt me goed idee! En wat superknap dat je alleen voor de klas gaat staan!! Echt top.
    Als ik weer kip ga eten, weer ik ook wie ik kan bellen om hem te laten plukken ; )
    Geniet lekker verder daar! Erg leuk om je verslagen te lezen X

  • 23 September 2019 - 09:21

    Martine:

    Wat een belevenis Kiki! Heel leuk om te lezen! Veel plezier nog X

  • 23 September 2019 - 09:40

    Anita:

    Je valt mooi op blondie zo tussen die knappe donkere koppies!
    Gelukkig zit je in een leuker klasje nu .. en idd alles zo heeeeel anders dan hier.
    Wat zul jij veel indrukken opdoen.
    Heb genoten van je verhaal! Fijne week x

  • 23 September 2019 - 14:11

    Marc De Jonge:

    Zo ongelofelijk trots op jou Kiki. Wat een avonturen maak je mee en ga je nog meemaken.
    Nog veel plezier dames blijf ervan genieten.

    XX-jes papa

  • 23 September 2019 - 15:50

    José Dammer:

    Hey lieve Kiki,
    Wat leuk om zo je verhalen te lezen over wat je daar allemaal meemaakt!
    Zo te lezen vermaken jullie je daar prima.
    Veel plezier daar!! Dikke kus van mij! Xx

  • 25 September 2019 - 16:44

    Jean-Paul :

    Hoi Kiki,
    Super dat je het nu op Pandi Pieri ook zo goed naar je in hebt en jouw ding kunt doen. Wat genieten we als we telkens de foto's en filmpjes hier zien. De zang- en danslessen zijn helemaal geweldig. Dit vasthouden en blijven genieten meid!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Reis Kenia

Hoooi!!

Mijn naam is Kiki de Jonge en ik ben 18 jaar oud. Ik volg de opleiding onderwijsassistent op het Kellebeek College waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen op het regulier en speciaal onderwijs.

Toen ik vanuit school de kans kreeg om 3 maanden stage te gaan lopen in Kenia, twijfelde ik geen seconde. Ik heb me meteen ingeschreven en een paar weken later mocht ik op gesprek komen bij N. dit gesprek was in het Engels, zo kon N. zien of ik me goed verstaanbaar zou kunnen maken in Kenia. Er mochten maar 6 leerlingen mee naar Kenia, dus het was nog spannend of ik überhaupt wel mee mocht. Na een paar weken kreeg ik een mailtje dat ik mee mocht!! Ik was onwijs blij want mijn vriendinnetje mocht ook mee!

Ik wil graag naar Kenia omdat ik de cultuur van Kenia beter wil leren kennen en ik wil graag weten wat de verschillen zijn in het onderwijs met Nederland en Kenia. In Kenia hebben de scholen namelijk geen geld voor schriften, pennen, werkboeken, theorieboeken etc. Ik wil graag zien hoe hun daarmee omgaan en wat hun oplossingen daarvoor zijn.
Veel kinderen in Kenia gaan ook niet naar school.. In Nederland heeft elk kind namelijk recht op onderwijs, dat hebben de kinderen in Kenia niet. Zij moeten werken in plaats van naar school gaan, zodat ze thuis een beetje rond kunnen komen.

In Kenia heb ik 2 stage adressen. Mijn eerste stage adres is in het 'rijke' deel van Kenia, in Kisumu. In Kisumu ga ik stage lopen op Joyland Special Education. Op Joyland krijgen kinderen met een beperking onderwijs. Hier loop ik 6 weken stage.
Mijn tweede stage adres is in het 'arme' deel van Kenia, in Rangala. In Rangala ga ik stage lopen in een babyhome, op een kleuterschool en in een weeshuis. Hier loop ik ook 6 weken stage.
In mijn tussenperiode ga ik op safari door de masai mara.

Wat onwijs leuk dat jullie mijn reis gaan volgen!!
29 augustus 2019 begint mijn avontuur. Tot dan!
Liefs, Kiki

Recente Reisverslagen:

03 December 2019

Na 3 maanden weer naar huis!!

25 November 2019

Afscheid Rangala

17 November 2019

Schilderen, schilderen en nog is schilderen

10 November 2019

Haarbandjes & Kaka Mega Forest

03 November 2019

Heftige week met veel indrukken
Kiki

Hooi!! Mijn naam is Kiki de Jonge, ik ben 18 jaar en ik woon in Roosendaal. Ik volg de opleiding onderwijsassistent waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Voor mijn opleiding ga ik 3 maanden stage lopen in Kenia. Hier heb ik onwijs veel zin in! De eerste 6 weken loop ik stage op Joyland. Dit is speciaal onderwijs. De laatste 6 weken loop ik stage op de nursery school/babyhome en in het weeshuis. Ik ga van elke week een leuk verslagje maken en uploaden op mijn waarbenjij.nu 29 augustus begint mijn avontuur.. Tot dan!

Actief sinds 10 Juni 2019
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 4303

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Reis Kenia

Landen bezocht: