Eerste stage week Kisumu - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu Eerste stage week Kisumu - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu

Eerste stage week Kisumu

Blijf op de hoogte en volg Kiki

16 September 2019 | Kenia, Kisumu

Afgelopen week begon dan mijn eerste echte stage week. Ik zag er stiekem wel een beetje tegen op omdat ik de doelgroep van Joyland niet zo leuk vind. Toen ik maandag aankwam op Joyland was er helemaal niemand. Ik wist niet in waar ik naartoe moest en wat ze van mij verwachten. Ik ging dus maar een rondje over het terrein lopen om te kijken of ik iemand tegen kwam. Toen bleken ze allemaal in de kerk te zitten om te bidden. Dit doen ze dus elke maandag, woensdag en vrijdag ochtend. Ik sprak een juf aan om te vragen of ik bij haar in de klas mocht mee kijken. Dit vond ze heel leuk en ik was van harte welkom! De juf was super lief en stelde me voor aan de kinderen. Ook vertelde ze dat er geen lesmaterialen waren, dus dat echt les geven erg lastig is. Dus die ochtend hebben we alleen een paar liedjes gezongen. Verder zaten de kinderen de hele ochtend voor zich uit te staren. 

Om 13:00 uur waren de kinderen uit, ik had daarna 1,5 uur lunch pauze… zoooo lang!! 

S’middags is er vrij weinig te doen op Joyland. De kinderen gaan s’middags rusten. Ik mocht na m’n pauze mee naar een klaslokaal waar kinderen zaten die graag in hun vrije tijd nog een les wilde volgen. Ik werd door de juf achterin de klas geplaatst en moest de hele middag kijken. 

Dinsdag kwamen Milicent en Mariel langs op Joyland omdat ik mij niet goed nuttig kon maken op stage en niet de juiste begeleiding kreeg. Milicent, Mariel en ik gingen een gesprek aan met de stagecoördinator van Joyland. Wij hadden aangegeven dat de begeleiding erg slecht was omdat ik donderdag, vrijdag en maandag heel de dag niks heb gedaan en mij nooit duidelijk is vertelt waar ik de komende 5 weken sta en wat ze van mij verwachten. De stagecoördinator vertelde dat ze niks van mij verwachtte, ik mocht al die tijd oriënteren in alle klassen en mocht doen waar ik zelf zin in had. Dit was natuurlijk niet de bedoeling want ik wil gewoon graag lekker aan het werk. Dit begreep ze. 

Ze ging een planning voor mij maken zodat ik wist wat ik kon doen tijdens mijn stage dagen en waar ik elke dag naar toe moet gaan. 

Ze zei dat ze de planning meteen ging maken zodat ik vanmiddag al aan de slag kon! Dit gebeurde helaas niet. 

Ik ben uiteindelijk maar weer naar haar toe gegaan om te vragen wat ik kon doen die middag. Ze zei; ga maar naar group 4 or 5 or 6 or 7 or 8 en ga daar dan maar bij zitten. Ik wist niet waar al die klassen zaten maar ze had geen tijd om met me mee te lopen…. Ik ben zelf maar naar een random groep gelopen en ben daarbij gaan zitten. Vervolgens heb ik me die dag weer niet nuttig kunnen maken. 

Ik had afgesproken om Mariel aan het einde van de middag te appe om haar te vertellen hoe deze middag was verlopen. Zij besloot dat ik het nog een week moest aankijken op Joyland. 

Vervolgen verliepen woensdag en donderdag helaas precies hetzelfde. Mariel was donderdag nog langs geweest om te praten met de directeur. 

Want om de hele dag in een lokaal te zitten en niks mogen doen, daar word je niet vrolijk van. De directeur ging er wat aan doen beloofde hij. 

Na het gesprek met de directeur en Mariel heb ik aangegeven aan Mariel dat ik heel graag een andere stageplaats zou willen. Ik ging namelijk elke ochtend met tegen zin naar stage toe omdat er geen werk voor mij is (er was na 4 keer aangeven nog steeds geen planning voor mij gemaakt), de begeleiding is niet goed en de doelgroep is totaal niet mijn ding. 

Dit begreep ze want ze had zelf ook gezien dat Joyland niet de juiste plek voor mij was en zij zag ook dat de leerkrachten geen gebruik maakte van wat extra handjes. Ze ging met Milicent overleggen of ik overgeplaatst kon worden naar Pandi Pieri. 

Donderdag avond zijn we met Mariel en 3 oude studenten naar de cocktail bar geweest. De 3 oude studenten hebben een paar jaar terug ook deze reis naar Kenia gemaakt en zijn hier nu op vakantie. Het was erg leuk om hun ervaringen over hun reis naar Kenia te horen. Het was karaoke avond in de cocktail bar dus na een drankje, hadden wij ons ook opgegeven voor een liedje… Dancing Queen.. haha wat hebben we gelachen! 

Afgelopen weekend kwamen de meiden uit Rangala langs! Super gezellig. 

Vrijdag avond zijn we met zijn alle naar de KFC geweest! Het was erg lekker maar de kip was zoooo pittig!! Niet normaal hahaha. 

Zaterdag vierde we de verjaardag van Mariel en Daphne. De vriend van Mariel (Amos) en Milicent waren er ook gezellig bij. 

Mariel had voor de taart gezorgd. Ze vertelde dat het de lekkerste taart van Kisumu was dus wij waren natuurlijk erg benieuwd! Het was een passievrucht/mango taart. En ze had gelijk, de taart was heerlijk!! 

Na de verjaardag zijn we naar de Masai markt geweest, daar heb ik allemaal weer leuke cadeautjes voor thuis gekocht hihi! 

S’avonds zijn we met z’n alle uiteten geweest en hebben we wat gedronken bij de cocktail bar… Dit was super gezellig. Heel de avond gezongen, gelachen en gekletst! 

Zondag was een relax dag… Het was heel warm dus we hebben heel de dag lekker aan het zwembad gelegen. We hopen stiekem toch een beetje bruin te worden hier haha! :)

Vandaag kreeg ik het goede nieuws te horen dat ik mijn stage mag voortzetten op Pandi Pieri!! Yes!! 

De directeur van Joyland was erg begripvol, dat was erg fijn was. Hij vond het heel belangrijk dat ik op een plek zou zitten waar ik me goed voelde en waar ik mijn werk goed kan verrichten. Morgen begint mijn stage op Pandi Peri. 

Onderaan mijn verslag staan nog een aantal foto’s! 

Fijne avond nog!

Liefs, Kiki 


  • 16 September 2019 - 21:51

    Mama:

    Mooi verslag Kiki!! Klinkt allemaal erg gezellig.
    Wat kun je toch leuk schrijven

  • 16 September 2019 - 21:52

    Dewi Klijn:

    Heeee Kiki,

    Super leuk om weer iets van je te horen! Wel erg jammer dat ze jou zo lang niks hebben laten doen daar! Maar super fijn dat je nu een andere stage hebt gekregen en dat Joyland dit ook begreep. Ik ben erg benieuwd hoe je het daar gaat hebben en ik wens je heel veel succes en plezier daar!! Ik hoop snel weer een verhaal van je te lezen.

    Kusjes,
    Dewii

  • 16 September 2019 - 21:55

    Mama:

    De helft van mijn reactie staat er niet bij..
    dus bij deze het restje.
    Wat fijn dat je morgen bij Panda perie mag beginnen,heel plezier alvast!!
    Xxx ❤️

  • 16 September 2019 - 22:26

    Erna:

    O fijn een nieuwe stage plaats...zal veel meer jouw ding zijn groetjes ook van Opa

  • 17 September 2019 - 07:07

    Esther:

    He Kiki al weer een mooi verhaal en fijn dat je nu de stageplaats krijgt waar je het wel naar je zin zult krijgen, daar op joyland weten ze niet wat ze gaan missen. Veel succes op je nieuwe stage!!

  • 17 September 2019 - 11:05

    Ad De Jonge:

    Hoi Kiki allereerstwil ik je een compliment geven voor goeie en duidelijke uitleg hoe het allemaal gaat
    Nou dat je uit eindelijk toch krijgt wat je doel was vinden wij super fijn
    Dat maakt je verblijf daar een stuk makkelijker
    Nou succes en we zien je nieuwe mail met goed gevoel tegemoet
    Groetjes opa en oma Xjes

  • 18 September 2019 - 15:13

    Ilse Braat:

    Hey Kiki. Ik heb zojuist het verslag van vorige week en deze week zitten lezen. Dat schrijven doe je goed! Wat ontzettend knap dat je de eerste week hebt geprobeerd om er het beste van te maken op Joyland en dat je ook zo ondernemend bent geweest om zelf mensen aan te spreken en duidelijk te zijn dat het niet voldeed aan jouw verwachtingen. Fijn dat het uiteindelijk op deze manier opgelost kan worden en dat je jouw stage kan voortzetten op Pandi Peri. Ik ben erg benieuwd naar jouw eerste ervaring op het nieuwe stageadres. En wat heerlijk om te lezen dat jullie met z'n allen zo genieten samen. En in zo'n korte tijd al zoveel ervaringen opgedaan, geweldig!
    Liefs van ons allemaal! x

  • 19 September 2019 - 08:17

    Djim:

    Nou 3e keer proberen hopelijk pakt hij nu wel heel mijn reactie.

    Super dat jullie je zo goed vermaken en het zo goed klikt met elkaar!! Jammer dat de karaoke avond niet is opgenomen ): Gelukkig mag je aan de slag op pandi waar je het veel beter naar je zin hebt dan op Joyland. Veel succes op je nieuwe dragen lieffie

  • 20 September 2019 - 11:16

    Jean-Paul :

    Een valse start is natuurlijk erg vervelend Kiki, maar vergeet niet dat je zelfs daar ook van leert. Wat wil ik wel en wat zeker niet. En dat heb je keurig uitgesproken en in goed overleg hebben jullie een andere plek weten te vinden. Het is en blijft allemaal niet te vergelijken met hetgeen je in Nederland gewend bent, maar dat brengt je veel wijze levenslessen. De omgeving waar je nu zit past gelukkig veel beter. Top. Geniet ervan en nu lekker eerst weekend houden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Reis Kenia

Hoooi!!

Mijn naam is Kiki de Jonge en ik ben 18 jaar oud. Ik volg de opleiding onderwijsassistent op het Kellebeek College waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen op het regulier en speciaal onderwijs.

Toen ik vanuit school de kans kreeg om 3 maanden stage te gaan lopen in Kenia, twijfelde ik geen seconde. Ik heb me meteen ingeschreven en een paar weken later mocht ik op gesprek komen bij N. dit gesprek was in het Engels, zo kon N. zien of ik me goed verstaanbaar zou kunnen maken in Kenia. Er mochten maar 6 leerlingen mee naar Kenia, dus het was nog spannend of ik überhaupt wel mee mocht. Na een paar weken kreeg ik een mailtje dat ik mee mocht!! Ik was onwijs blij want mijn vriendinnetje mocht ook mee!

Ik wil graag naar Kenia omdat ik de cultuur van Kenia beter wil leren kennen en ik wil graag weten wat de verschillen zijn in het onderwijs met Nederland en Kenia. In Kenia hebben de scholen namelijk geen geld voor schriften, pennen, werkboeken, theorieboeken etc. Ik wil graag zien hoe hun daarmee omgaan en wat hun oplossingen daarvoor zijn.
Veel kinderen in Kenia gaan ook niet naar school.. In Nederland heeft elk kind namelijk recht op onderwijs, dat hebben de kinderen in Kenia niet. Zij moeten werken in plaats van naar school gaan, zodat ze thuis een beetje rond kunnen komen.

In Kenia heb ik 2 stage adressen. Mijn eerste stage adres is in het 'rijke' deel van Kenia, in Kisumu. In Kisumu ga ik stage lopen op Joyland Special Education. Op Joyland krijgen kinderen met een beperking onderwijs. Hier loop ik 6 weken stage.
Mijn tweede stage adres is in het 'arme' deel van Kenia, in Rangala. In Rangala ga ik stage lopen in een babyhome, op een kleuterschool en in een weeshuis. Hier loop ik ook 6 weken stage.
In mijn tussenperiode ga ik op safari door de masai mara.

Wat onwijs leuk dat jullie mijn reis gaan volgen!!
29 augustus 2019 begint mijn avontuur. Tot dan!
Liefs, Kiki

Recente Reisverslagen:

03 December 2019

Na 3 maanden weer naar huis!!

25 November 2019

Afscheid Rangala

17 November 2019

Schilderen, schilderen en nog is schilderen

10 November 2019

Haarbandjes & Kaka Mega Forest

03 November 2019

Heftige week met veel indrukken
Kiki

Hooi!! Mijn naam is Kiki de Jonge, ik ben 18 jaar en ik woon in Roosendaal. Ik volg de opleiding onderwijsassistent waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Voor mijn opleiding ga ik 3 maanden stage lopen in Kenia. Hier heb ik onwijs veel zin in! De eerste 6 weken loop ik stage op Joyland. Dit is speciaal onderwijs. De laatste 6 weken loop ik stage op de nursery school/babyhome en in het weeshuis. Ik ga van elke week een leuk verslagje maken en uploaden op mijn waarbenjij.nu 29 augustus begint mijn avontuur.. Tot dan!

Actief sinds 10 Juni 2019
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 4305

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Reis Kenia

Landen bezocht: