Schilderen, schilderen en nog is schilderen - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu Schilderen, schilderen en nog is schilderen - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu

Schilderen, schilderen en nog is schilderen

Blijf op de hoogte en volg Kiki

17 November 2019 | Kenia, Rangala

Maandag ochtend begon met het in elkaar zetten van een box, dit was nogal een klus haha. Gwyneth en ik hebben een uur staan ploeteren maar het lukte ons helaas niet, we hebben toen maar aan een man gevraagd of hij ons kon helpen. Maar… hij kreeg het ook niet voor elkaar?! Het lag dus gelukkig niet aan ons haha!! Hij zei dat hij erover na moest denken en dat hij later bij ons terug zou komen… 

Om 10:30 uur kwamen Mariëlle, Brian en Eric aan bij Babyhome. Brian en Eric zijn de kunstenaars, zij gingen voor ons de schetsen op de muur maken zodat wij het daarna konden beschilderen. We begonnen in de Dommetry room, dit is de grootste kamer. Deze kamer wilde we omtoveren tot een echte jungle kamer met leeuwen, apen, giraffen, olifanten, nijlpaarden… De mannen begonnen met tekenen, zodra hun iets hadden getekend konden wij beginnen met schilderen. Ik vond het wel een beetje spannend want ik was bang dat ik het helemaal zou verpesten haha. 

Rond 14:00 uur zijn we gezellig met z’n alle gaan lunchen bij ons thuis! Toen we onderweg waren naar huis zagen we dat de meneer die ons vanochtend hielp, weer bezig was met de box samen met een sister. Na weer een aantal keer proberen, klikte opeens de zijkanten in elkaar en stond de box!! We waren allemaal zo blij dat hij eindelijk stond haha! 

Tijdens de lunch besloten we dat Mariëlle en de mannen een nachtje bij ons bleven slapen omdat ze niet alles gingen redden in 1 dag. Dit kon gelukkig want we hebben in dit huis 5 slaapkamers haha. 

Nadat we heerlijk hadden gegeten zijn we weer verder gegaan met schilderen, wat is het resultaat nu al gaaf joh! Rond 18:00 uur was de jungle kamer helemaal af! Omdat wij natuurlijk in hun kamer hadden geverfd, sliepen de kinderen in de diner room hihi! 

We hebben daarna nog snel de ronde spiegels in de gang opgehangen zodat we morgen konden beginnen met de bloemen. Toen we bezig waren met het ophangen van de spiegels zagen de kinderen zichzelf voor het eerst in de spiegel, dat was zo schattig!

Dinsdag zijn we weer heel de dag bezig geweest met schilderen, dit is toch een heel stuk vermoeiender dan wij dachten haha. 

We zijn bezig geweest in de gang (bloemen met als rondje een spiegel), de eetkamer (fruit/groente), de Nusery room (thema Winnie The Pooh + krijtmuur) en de Babyroom (thema Regenboog). 

Sister Mary Ester vroeg of we ook de doping van Jezus in de gang konden schilderen… Wij vonden dit natuurlijk wel een beetje jammer want wij hadden heel de gang opgevrolijkt met bloemen haha. Maar dit hoort natuurlijk bij hun geloof dus gaan we toch de doping van Jezus schilderen. Rond 13:00 uur zijn Mariëlle en de mannen weer richting huis gegaan, zij hadden s’middags namelijk nog andere afspraken staan. Ze komen zaterdag terug want ze moesten nog 1 kamer (the admission Room -> thema Heelal) en de doping van Jezus schetsen. 

Gwyneth en ik zijn heel de middag nog bezig geweest met schilderen, we waren zo gefocust bezig dat we pas om 15:00 uur ging lunchen.. oeps haha. Na onze lunch zijn we weer verder gegaan. We hebben aan een aantal sisters de jungle kamer laten zien die middag. Hun reactie was prachtig! Ze vonden het zo mooi en vrolijk! Ze hadden een lach van oor tot oor!! Om 17:30 uur zijn we weer richting huis gegaan, we waren zo gesloopt maar moesten nog koken… Op dit soort momenten mis je thuis wel want dan staat het avond eten heerlijk voor je klaar haha! 

Woensdag hebben we weer heeeeel de dag geschilderd, het word met de dag mooier en mooier! In de Nursery room heb ik een krijtmuur geschilderd, het was nog maar de vraag of die mooi op zou opdrogen want de verf was erg dik. Toen ik die ochtend aankwam zag ik dat de muur gelukkig mooi was opgedroogd! Ik heb de krijtmuur meteen mooi versierd met leuke tekeningen. De sisters waren eerst niet heel enthousiast over de krijtmuur omdat het zwart was maar toen ze de tekeningen erop zagen vonden ze het een heel leuk en origineel idee! We hebben die middag spontaan ook nog de speelkamer versierd met een grote geschilderde klok en allerlei figuren in verschillende kleuren. In de speelkamer hebben we ook op een stukje muur ‘Kellebeek 2019 Kiki en Gwyneth’ geschreven zodat ze ons niet meer vergeten! 

Donderdag hebben we de eetkamer en de gang afgekregen, yes! Het is echt zo gaaf aan het worden!! We zijn helemaal kapot van alle inspanningen dus hebben we die middag een lekker dutje gedaan hihi. Aan het einde van de middag heb ik foto’s gemaakt van alle muurschilderingen die tot nu toe af zijn. Ik doe dat expres nu al omdat de kinderen al op de bloemen hadden getekend…. -_- Super zonde dus die heb ik snel even opnieuw geverfd! 

Vrijdag was het ein-de-lijk weekend!! We werden wakker met een hele miereninvasie in een keukenkastje, ook ontdekte we 3 kakkerlakken in de keuken terwijl er helemaal geen open etensresten lagen?! De schoonmaakster heeft toen heel de keuken schoongemaakt zodat alle beesten weg waren. S’middags heb ik gezellig met opa, oma en mama gebeld. Ik ben toen langs babyhome geweest om ze de muurschilderingen en natuurlijk ook de kindjes te laten zien. De kinderen waren zo enthousiast toen ze hun op mijn telefoon zagen, ze gingen voor hun dansen en zingen. Zo schattig! Er kwam ook nog een sister in beeld om gedag te zeggen tegen opa, oma en mama. Ze vonden het heel leuk om te zien wie mijn familie was! 

Zaterdag werden we wakker met 10 gemiste oproepen van Mariëlle, ze belde blijkbaar om te vertellen dat ze vandaag niet meer kwamen… De mannen hadden opeens een andere afspraak staan voor vandaag..?! 

Hier baalde we enorm van want we wilde graag het verven deze week afronden zodat we aankomende week nog konden genieten van onze laatste 3 stage dagen.. Nu komen ze maandag, ben benieuwd of ze ook echt komen :) We hadden dus opeens een vrije dag, dus hebben we heel de dag gerelaxt. Ook wel is lekker! 

Zondag waren we uitgenodigd door Sister voor een gezellige lunch met de jongens van de Boys High School. De lunch zou om 13:00 uur beginnen maar ze kwamen pas tegen 14:00 uur binnen strompelen... We werden de hele tijd aangestaard dus dat was een beetje ongemakkelijk. Wij stonden namelijk als enige 3 blanke blonden meiden tussen 149 zwarte jongens. Op een gegeven moment ging iedereen eten pakken, gelukkig werden we toen door Sister geroepen om binnen wat te komen eten in de Diner room waar alle sisters zaten zodat we niet tussen al die jongens hoefde te eten. Want die vonden ons erg interessant. Na de lunch zijn we weer naar buiten gegaan, daar waren nu ook alle Sisters. We hebben toen met iedereen gedanst en gezongen. Er hing zo’n gezellige sfeer! Zo leuk om te zien dat de jongens hier ook gewoon dansen zonder schaamte! :) 

Volgende week krijgen jullie het eindresultaat van alle muurschildering te zien! :) Dus ik hou het nog even spannend..

Onderaan mijn verslag staan nog een aantal foto’s!

Fijne avond nog!

Liefs, Kiki


  • 17 November 2019 - 20:05

    Mama:

    Wat is iedere week weer een avontuur en belevenis!
    Wat hebben jullie supergave schilderingen gemaakt, ik snap dat ze daar erg blij mee zijn! Ik hoop ze ook in het echt nog eens te kunnen bewonderen;)
    Nog een weekje genieten daar, wat zul je de kinderen en sisters gaan missen... maar wij gaan jou weer heel snel zien!! Heerlijk om jou weer in mijn armen te kunnen sluiten... love you!! X

  • 17 November 2019 - 20:36

    Sas:

    Goed bezig!!!

  • 18 November 2019 - 09:20

    Anita:

    Oh voor het eerst je eigen in de spiegel zien ...en voor ons zó normaal .. 100x per dag haha!
    Ben heel benieuwd naar jullie schilders kunst .. mooi dat je zoiets achter kunt laten.
    Laatste weekje begrijp ik ... geniet nog maar ff voordat je weer naar ons koude kikkerlandje komt .. maar de warmte thuis zal overweldigend zijn! Groettekus x

  • 18 November 2019 - 11:23

    Marieke:

    Hey Kiki, wat leuk die schilderkunsten op de muur daar!! Hier gaan zo heel veel plezier van hebben. En dan die foto’s van die superlieve kleine kindjes......je mag er zo eentje voor me meenemen naar huis <3
    Gebiet nog van de laatste dagen!! X

  • 18 November 2019 - 15:51

    Esther:

    Mooie muurschilderingen zeg dat wordt voor hun een mooi aandenken aan jullie.
    Veel plezier nog op jullie laatste dagen daar maar wel fijn om je weer thuis te zien

  • 20 November 2019 - 19:16

    Jean-Paul:

    Wat was dat een prachtige week waarin we op grote afstand continu hebben mee genoten van jullie unieke project. Natuurlijk heel benieuwd naar het eindresultaat en alle emoties van de sisters en kleintjes..... Kan niet wachten tot volgende week........ Succes met de afwerking!

    Groetjusssssssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Reis Kenia

Hoooi!!

Mijn naam is Kiki de Jonge en ik ben 18 jaar oud. Ik volg de opleiding onderwijsassistent op het Kellebeek College waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen op het regulier en speciaal onderwijs.

Toen ik vanuit school de kans kreeg om 3 maanden stage te gaan lopen in Kenia, twijfelde ik geen seconde. Ik heb me meteen ingeschreven en een paar weken later mocht ik op gesprek komen bij N. dit gesprek was in het Engels, zo kon N. zien of ik me goed verstaanbaar zou kunnen maken in Kenia. Er mochten maar 6 leerlingen mee naar Kenia, dus het was nog spannend of ik überhaupt wel mee mocht. Na een paar weken kreeg ik een mailtje dat ik mee mocht!! Ik was onwijs blij want mijn vriendinnetje mocht ook mee!

Ik wil graag naar Kenia omdat ik de cultuur van Kenia beter wil leren kennen en ik wil graag weten wat de verschillen zijn in het onderwijs met Nederland en Kenia. In Kenia hebben de scholen namelijk geen geld voor schriften, pennen, werkboeken, theorieboeken etc. Ik wil graag zien hoe hun daarmee omgaan en wat hun oplossingen daarvoor zijn.
Veel kinderen in Kenia gaan ook niet naar school.. In Nederland heeft elk kind namelijk recht op onderwijs, dat hebben de kinderen in Kenia niet. Zij moeten werken in plaats van naar school gaan, zodat ze thuis een beetje rond kunnen komen.

In Kenia heb ik 2 stage adressen. Mijn eerste stage adres is in het 'rijke' deel van Kenia, in Kisumu. In Kisumu ga ik stage lopen op Joyland Special Education. Op Joyland krijgen kinderen met een beperking onderwijs. Hier loop ik 6 weken stage.
Mijn tweede stage adres is in het 'arme' deel van Kenia, in Rangala. In Rangala ga ik stage lopen in een babyhome, op een kleuterschool en in een weeshuis. Hier loop ik ook 6 weken stage.
In mijn tussenperiode ga ik op safari door de masai mara.

Wat onwijs leuk dat jullie mijn reis gaan volgen!!
29 augustus 2019 begint mijn avontuur. Tot dan!
Liefs, Kiki

Recente Reisverslagen:

03 December 2019

Na 3 maanden weer naar huis!!

25 November 2019

Afscheid Rangala

17 November 2019

Schilderen, schilderen en nog is schilderen

10 November 2019

Haarbandjes & Kaka Mega Forest

03 November 2019

Heftige week met veel indrukken
Kiki

Hooi!! Mijn naam is Kiki de Jonge, ik ben 18 jaar en ik woon in Roosendaal. Ik volg de opleiding onderwijsassistent waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Voor mijn opleiding ga ik 3 maanden stage lopen in Kenia. Hier heb ik onwijs veel zin in! De eerste 6 weken loop ik stage op Joyland. Dit is speciaal onderwijs. De laatste 6 weken loop ik stage op de nursery school/babyhome en in het weeshuis. Ik ga van elke week een leuk verslagje maken en uploaden op mijn waarbenjij.nu 29 augustus begint mijn avontuur.. Tot dan!

Actief sinds 10 Juni 2019
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 4289

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Reis Kenia

Landen bezocht: