Een drukke week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu Een drukke week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu

Een drukke week

Blijf op de hoogte en volg Kiki

11 September 2019 | Kenia, Kisumu

Momenteel zit ik al 2 weken in Kenia, de tijd vliegt! 

Vorige week maandag zijn we langs immigration geweest. We zaten daar de hele dag, Milicent had ons daar al voor gewaarschuwd. Aan het einde van de middag ging het heel hard onweren. Waardoor de 1e verdieping helemaal blank stond, de ramen waren kapot dus daar kwam allemaal regen doorheen en het dak lekte… Ook was de stroom door de hele stad uitgevallen. 

De volgende dag gingen Daphne, Britt en Nicolenne naar Rangala voor 6 weken. Dit vonden we erg jammer want het was zooo gezellig met z’n 6e!! 

Toen de meiden vertrokken waren, zouden Demi, Gwyneth en ik langs onze stage adressen gaan voor een kennismaking en om onze POK’s te laten ondertekenen. Helaas ging dit niet door. Milicent moest terug naar immigration omdat er iets niet goed was gegaan met de papieren. Dit was erg jammer want we hadden hier ons heel erg op verheugd.. 

Omdat we dus niet meer langs onze stages gingen hadden we plotseling een middag vrij, wat natuurlijk ook heel lekker is! We besloten om weer naar de Masai markt te gaan. Sammy (de tuk tuk chauffeur) is gezellig met ons mee gegaan. Hij wist van alle spulletjes ongeveer de juiste verkoopprijzen dus als iemand het te duur verkocht, ging hij voor ons afdingen, erg handig. J

Die avond zijn we op tijd gaan slapen want de volgende dag gingen we eindelijk langs onze stage adressen!! 

De volgende dag zijn we eerst naar het ziekenhuis geweest, de stageplaats van Demi. Het ziekenhuis was immens groot. De rondleiding duurde daarom ook 2,5 uur.. 

Daarna zijn we naar Joyland geweest, om kennis te maken met directeur. Toen we aankwamen zagen we dat de directeur zelf ook in een rolstoel zat. Dit vond ik heel bijzonder en mooi om te zien dat de directeur van speciaal onderwijs zelf ook beperkt was. Vervolgens zijn we ook nog langs Gwyneth haar stage geweest.

 

Vorige week donderdag begon dan eindelijk mijn stage!! Ik had er enorm veel zin in!! 

Helaas liep deze dag anders dan verwacht. Op Kellebeek is mij vertelt dat op Joyland kinderen met autisme, ADHD etc onderwijs krijgen. Dit was niet het geval, de leerlingen op Joyland zijn zwaar gehandicapt. Veel kinderen hebben geen benen of armen of hebben zelfs alleen maar de romp. 

Ook zitten er spastische, dove en blinde kinderen, kinderen met een waterhoofd of kinderen waarbij de knieën of voeten omgedraaid staan. Zo kan ik nog van alles opnoemen. 

Dit was dus erg schrikken want hiervoor had ik helemaal niet gekozen.

Maar oké, ik wilde het toch proberen. Ik heb die ochtend ook een rondleiding gehad. Joyland is erg groot, alle kinderen wonen namelijk ook daar omdat de ouders zich enorm schamen voor hun kind. Na mijn rondleiding heb ik bij een klas mee mogen kijken.. 

Om 13:00 uur zijn alle kinderen al uit omdat een hele dag school te vermoeiend voor hun is. S’middags gaan de leraren zich voorbereiden voor de volgende dag, hierbij kan ik helaas niet helpen. Dus mag ik van de directeur elke dag om 13:00 uur naar huis. 

Dit is natuurlijk niet handig voor mijn stage uren want ik moet 8 uur per dag stage lopen. Dus ben ik die middag naar Pandi Pieri toe gegaan om daar te helpen, de stageplaats van Gwyneth. Hier heb ik enorm naar m’n zin gehad!! 

Toen ik thuis kwam van stage twijfelde ik heel erg of ik Joyland wel echt leuk zou gaan vinden.

 

Joyland heeft niet zo veel materiaal om les te kunnen geven. Vaak zitten de kinderen met de leerkracht in de klas niks te doen omdat ze simpelweg niet de juiste materialen voor de kinderen hebben. Hierdoor kan ik me ook niet goed nuttig maken.

 

Vrijdag avond zijn we met Mariel naar Dunga hill geweest. Daar was die avond live muziek en er waren dansers. Super leuk om te zien hoe goed de mensen hier kunnen dansen!

Zaterdag zijn we de meiden in Rangala op gaan zoeken. We gingen met een hele drukke shuttle bus naar Rangala. Ik zat samen met Gwyneth achterin in het busje. We hoorde opeens piepende geluidjes achter ons.. Bleken er allemaal kuikentjes in de achterbak te zitten… zo sneu!!

Over 5 weken zitten wij natuurlijk ook in Rangala dus was het erg fijn om alvast te zien waar we dan terecht komen. Die dag hebben we verder vooral veel bij gekletst met de meiden want we hadden elkaar al 4 dagen niet gezien hahaha! De meiden hadden heerlijke soep voor ons gemaakt als lunch. 

Zondag was een echte typische zondag, we hebben heerlijk de hele dag niks gedaan.

 

Onderaan mijn verslag staan nog een aantal foto’s! 

Fijne avond nog!

Liefs, Kiki 


  • 11 September 2019 - 20:46

    Dewi Klijn:

    Hee leuk om weer iets van je te lezen!

    Wel super heftig van je stageplek, vooral omdat je hier niet op voorbereid was door school. Want zij zeiden iets totaal anders dan de werkelijkheid zoals je al zei. Ik ben benieuwd of je hier stage blijft lopen of toch kiest om iets anders te gaan doen. Ik vind het wel echt heel dapper van je dat je het wel gedaan hebt! Ik hoop snel weer een verhaal te horen van je

  • 11 September 2019 - 20:54

    Ad De Jonge:

    Hoi Kiki dat is nogal wat jammer dat het niet helemaal is zoals afgesproken maar dat komt ook weer goed leuk dat we uit alles merken dat je het naar je zin hebt en dat is heel voornaam we hopen dat je uren snel op orde zijn heel veel lieve groetjes opa en oma xxxxx

  • 11 September 2019 - 21:02

    Djim:

    Wat een super verlag van je 2e week in Kenia! Fijn om te zien dat je het zo naar je zin hebt, alleen erg jammer van je stage dat dit niet helemaal is wat je verwacht had. Maar toch doorgezet en Joyland een kans gegeven super trots op jou!!

    Verheug me nu al op je volgende verslag, fantastisch om te lezen!

    Hou super veel van jou❤️

    Liefs,
    Djim

  • 11 September 2019 - 21:05

    Mama:

    Wat een ervaringen heb je al opgedaan in deze 2 weken, en wat ga je daar super mee om lieverd!! Ook al zijn ze niet allemaal even leuk helaas, ook daar vind jij je weg wel in

  • 11 September 2019 - 21:17

    Jean-Paul :

    Heeej Kiki,

    Eindelijk ook jouw verslag. Ik zat er echt al dagen op te wachten.... Vanzelfsprekend deels hetzelfde verhaal, maar hij komt wel eventjes heftig binnen als je onverwacht in een andere wereld binnenstapt dan hetgeen je was verteld. Waarschijnlijk weet jij hier snel ook je weg wel te vinden.....
    Whahahaha....... Van die kuikentjes had ik nog niets gelezen of gehoord. Ik denk nu komt het, gepiep van de wielen of zo, maar nee hoor, de voorbereidingen voor Pasen 2020 waarschijnlijk?! Daar kan alles blijkbaar..... een gans aan het stuur van een brommer, piepende kuikentjes in de 'kattenbak' van de bus.
    Het zware onweer was onwijs spannend en niet leuk, maar dat hebben jullie toch maar mooi meegemaakt. Jarenlang was het niet zo slecht geweest begreep ik.
    Ben blij dat jullie POK's zijn ondertekend, ik weet alleen niet wat het zijn :-) Ik hou het maar op het Persoonlijk Ontwikkelings Kalendertje.....
    Suc6 met het vinden van je draai (niet van de Kaai). Gaat je zeker lukken. En veel plezier naast het werk!

    Groetjusssssss

    Jean-Paul

  • 11 September 2019 - 21:18

    Jean-Paul :

    BTW Mooie, maar ook wel aangrijpende foto's Kiki!

  • 12 September 2019 - 12:36

    O. M. A:

    Hoi lieverd. Mooie en heftige ervaringen .hoop dat het lukt op deze stage plaats,anders moet je maar vragen naar een andere plaats.Je kan het erg mooi en boeiend vertellen .Ik kijk al uit naar je volgende verslag.groetjes

  • 12 September 2019 - 21:14

    Marieke:

    Hey Kiki, wat een ervaringen maak je daar mee zeg. Helemaal als je alles gaat vergelijken met hoe we in Nederland mogen leven. Erg leuk om zo een kijkje te krijgen in jou “tijdelijke” wereld. Lekker blijven genieten daar!
    Veel liefs X

  • 13 September 2019 - 07:13

    Celina:

    Hi lieve Kiki,
    Ik was erg benieuwd hoe het met je ging!
    Jeetje, wat een andere wereld. En wat moet dat indrukwekkend voor je zijn.
    Fijn dat je het zo leuk hebt met de meiden daar onderling.
    Ik hoop voor je dat je stage daar nog goed zal gaan omdat het niet was wat je ervan verwachtte. Dat is erg jammer natuurlijk maar knap van je hoe je het op pakt!
    Succes meis en ik lees je weer! XX

  • 13 September 2019 - 08:35

    Esther:

    Lieve Kiki,
    Wat weer een mooi verhaal om te lezen en wat heb jij een doorzettingsvermogen dat je zo positief blijf ondanks dat je stageplaats niet helemaal jouw keuze is gaat helemaal goed komen verder met jou veel plezier nog!!
    Liefs Esther Michael Micky en een knuffel van Casey xxx

  • 13 September 2019 - 11:05

    Nina Langenberg:

    Mooi om je verslag te lezen. Maar ook jammer dat Joyland tegenvalt. De doelgroep is inderdaad veranderd. Toen wij er waren waren er ook veel "gewone"kinderen waar je les aan kunt geven. Maar goed dat je het nu combineert met de stage van Gwyneth.
    Maar er toch iets moois van, overal zitten leermomenten.

    doe iedereen veel groeten

    Nina

  • 15 September 2019 - 09:41

    Anita:

    Hee meis .. je klinkt opgewekt .. maar jammer dat je niet op de juiste plek zit .. hopelijk kun je nog veranderen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Reis Kenia

Hoooi!!

Mijn naam is Kiki de Jonge en ik ben 18 jaar oud. Ik volg de opleiding onderwijsassistent op het Kellebeek College waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen op het regulier en speciaal onderwijs.

Toen ik vanuit school de kans kreeg om 3 maanden stage te gaan lopen in Kenia, twijfelde ik geen seconde. Ik heb me meteen ingeschreven en een paar weken later mocht ik op gesprek komen bij N. dit gesprek was in het Engels, zo kon N. zien of ik me goed verstaanbaar zou kunnen maken in Kenia. Er mochten maar 6 leerlingen mee naar Kenia, dus het was nog spannend of ik überhaupt wel mee mocht. Na een paar weken kreeg ik een mailtje dat ik mee mocht!! Ik was onwijs blij want mijn vriendinnetje mocht ook mee!

Ik wil graag naar Kenia omdat ik de cultuur van Kenia beter wil leren kennen en ik wil graag weten wat de verschillen zijn in het onderwijs met Nederland en Kenia. In Kenia hebben de scholen namelijk geen geld voor schriften, pennen, werkboeken, theorieboeken etc. Ik wil graag zien hoe hun daarmee omgaan en wat hun oplossingen daarvoor zijn.
Veel kinderen in Kenia gaan ook niet naar school.. In Nederland heeft elk kind namelijk recht op onderwijs, dat hebben de kinderen in Kenia niet. Zij moeten werken in plaats van naar school gaan, zodat ze thuis een beetje rond kunnen komen.

In Kenia heb ik 2 stage adressen. Mijn eerste stage adres is in het 'rijke' deel van Kenia, in Kisumu. In Kisumu ga ik stage lopen op Joyland Special Education. Op Joyland krijgen kinderen met een beperking onderwijs. Hier loop ik 6 weken stage.
Mijn tweede stage adres is in het 'arme' deel van Kenia, in Rangala. In Rangala ga ik stage lopen in een babyhome, op een kleuterschool en in een weeshuis. Hier loop ik ook 6 weken stage.
In mijn tussenperiode ga ik op safari door de masai mara.

Wat onwijs leuk dat jullie mijn reis gaan volgen!!
29 augustus 2019 begint mijn avontuur. Tot dan!
Liefs, Kiki

Recente Reisverslagen:

03 December 2019

Na 3 maanden weer naar huis!!

25 November 2019

Afscheid Rangala

17 November 2019

Schilderen, schilderen en nog is schilderen

10 November 2019

Haarbandjes & Kaka Mega Forest

03 November 2019

Heftige week met veel indrukken
Kiki

Hooi!! Mijn naam is Kiki de Jonge, ik ben 18 jaar en ik woon in Roosendaal. Ik volg de opleiding onderwijsassistent waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Voor mijn opleiding ga ik 3 maanden stage lopen in Kenia. Hier heb ik onwijs veel zin in! De eerste 6 weken loop ik stage op Joyland. Dit is speciaal onderwijs. De laatste 6 weken loop ik stage op de nursery school/babyhome en in het weeshuis. Ik ga van elke week een leuk verslagje maken en uploaden op mijn waarbenjij.nu 29 augustus begint mijn avontuur.. Tot dan!

Actief sinds 10 Juni 2019
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 4302

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Reis Kenia

Landen bezocht: