Monkey Rock - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu Monkey Rock - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu

Monkey Rock

Blijf op de hoogte en volg Kiki

29 September 2019 | Kenia, Kisumu

Maandag had ik voor de kinderen stickers meegenomen. Het waren Bratz stickers (dit zijn een soort van barbiepoppen) dus meestal vinden alleen meisjes die leuk maar dat is hier niet zo, het maakt niet uit wat erop de stickers staat als ze maar een sticker krijgen.

Ik heb toen een rekenlesje gegeven met daarbij een rekenopdracht. Als ze de opdracht goed hadden gemaakt kregen ze een sticker. Ze wilde natuurlijk allemaal heel graag een sticker verdienen dus gingen alle kinderen super hard aan het werk!! Toen ze eenmaal een sticker hadden gekregen, lieten ze die trots aan alle juffen en andere kinderen zien! Zo leuk om te zien.

Een meisje had hem onder haar sokken geplakt zodat de sticker niet kapot ging en ze hem thuis nog kon laten zien, zo schattig!! 

Dinsdag heb ik de klasindeling mogen veranderen. Het klaslokaal was namelijk erg rommelig en onoverzichtelijk haha.

ook heb ik namen op de stoelen geplakt, hun rugtassen achterin de klas gezet i.p.v aan hun stoel (ik wil graag nog een kapstok op gaan hangen), alle potloden, pennen, krijtjes etc. in aparte bakjes gezet en het bureau van de juf vooraan in de klas gezet zodat ze duidelijk overzicht heeft over heel de klas. 

De juf vond het super leuk dat ik de klas anders had ingericht en zag zelf ook in dat deze inrichting beter was. Je zag meteen dat de kinderen zich beter konden concentreren op hun nieuwe plekken en dat ze het fijn vonden dat ze iets eigen hadden in de klas zoals de naam op hun stoel, zodat ze echt hun eigen stoel hadden. Ook was er veel meer rust in de klas. 

Woensdag stond ik een dag bij het straatkinderen project. Dit was suuuper leuk maar ook erg heftig! Als je kijkt naar die kinderen en je gaat dan beseffen dat hun geen huis en ouders hebben, komt dat toch wel even binnen. 

Ik heb de kinderen mogen ondersteunen tijdens de lessen. Een jongen vond keer sommen heel lastig dus heb ik hem een handige manier geleerd om keer sommen te maken. Toen hij mijn techniek doorhad maakte hij alle sommen foutloos. Hier was hij super trots op! En ik ook op hem! 

Een meisje vertelde mij dat ze geen mama en papa meer had, zij waren helaas al overleden. Zij heeft toen met haar 2 zusjes bij haar oma gewoond maar omdat de woonsituatie te slecht was, zijn ze daar weggehaald. Ze gaf mij vervolgens haar armbandje, die mocht ik houden! Zo enorm lief en bijzonder! 

S’middags was het dansmiddag, zo leuk om te zien hoe de kinderen dan alles kunnen vergeten om zich heen en zich dan alleen focussen op het dansen en niet op alle andere nare dingen. 

Volgende week ga ik nog een keer terug naar het straatkinderen project. Ik heb namelijk nagellak gekocht en bellenblaas, memory en pepermunt vanuit Nederland mee genomen. 

S’avonds heb ik heeeel lang met mama gebeld, super gezellig en fijn. Net alsof ik weer even thuis was. 

Donderdag was een normale stage dag maar toen we thuis kwamen was de stroom weer uitgevallen!! Zo irritant... De stroom is weer uitgebleven tot de volgende ochtend 12:00 uur. Dit gebeurt nu zo’n 2 keer per week dat de stroom zo lang uitvalt. Er is waarschijnlijk iets niet goed in de bedrading helaas. 

Vrijdag kwamen de meiden uit Rangala weer langs. Super gezellig! Verder hebben we boodschappen gedaan en zijn we langs Safari.com geweest om een nieuw telefoon kaartje te kopen. Want de MB’s gaan er hard hier hard doorheen joh!! 

S’middags zijn we gezellig met de meiden wat gaan eten bij Laughing Buddha’s. 

We zijn die avond op tijd gaan slapen want…. de volgende ochtend moesten we er om 06:00 uur uit omdat we Monkey Rock gingen beklimmen!! 

Zaterdag was het dan zover, om 06:00 ging onze wekker… Heerlijk vroeg! 

We gingen op tijd weg omdat het dan nog niet zo warm zou zijn. Toen we eenmaal aankwamen zagen we dat er geen pad was die we konden bewandelen op de berg…. 

Wat was het beklimmen van de berg zwaar maar wat was het gaaf! Dat uitzicht, prachtig!! 

Je kon niet lekker relax de berg oplopen want je moest echt klimmen. Overal lagen gigantische stenen, er stonden overal super hoge planten dus je zag niet waar je liep en er waren veel vieze insecten. Bah.

Na 2 uur klimmen waren we op de helft. We mochten niet verder omdat dat te zwaar zou zijn. Op de helft was een riviertje waar we lekker met onze voeten in het water konden zitten.

Toen begon de terug weg… We waren al helemaal gesloopt van het klimmen en klauteren tijdens de heenweg dus de terug weg viel zwaar. Wat we natuurlijk helemaal naar boven hadden geklommen moesten we nu ook weer terug naar beneden lopen. Tijdens het lopen naar beneden kreeg ik veel last van m’n knieën en enkels omdat daar natuurlijk super veel kracht op kwam te staan omdat je langs al die stenen terug naar beneden klimmen. 

Na 4.5 uur lopen waren we eindelijk weer beneden en wat waren we gesloopt!! Maar wat was dit gaaf! 

Zondag was zoals altijd een relax dag. We hebben boodschappen gedaan en lekker gezwommen. Aan het einde van de middag zijn de meiden weer terug gegaan naar Rangala. 

Volgende week is het alweer de laatste stage week in Kisumu. Na onze laatste stage week is de tussenweek, dus een heerlijk weekje vakantie! In die week gaan we naar de Masai Mara.

Dan zit de helft er al weer op van deze prachtige reis!! De tijd vliegt. 

Onderaan mijn verslag staan nog een aantal foto’s!

Fijne avond nog!

Liefs, Kiki 


  • 29 September 2019 - 20:57

    Ilse Braat:

    Weer een heerlijk verhaal Kiki! En super om te lezen dat je ook de ruimte en vrijheid krijgt om dingen te veranderen of anders aan te pakken. Trots op jou! Liefs Ilse

  • 30 September 2019 - 02:16

    Carlo Van Wijk:

    Mooi geschreven Kiki... leuk om te lezen.

  • 30 September 2019 - 10:29

    Nina Langenberg:

    Kiki

    Wat doe je veel goed en mooi werk zeg. Je kunt daar trots op zijn. Het is allemaal heftig maar ook een hele ervaring die je niet vergeet.
    Geniet ook van de mooie natuur in Kenia.
    groetjes
    Nina

  • 30 September 2019 - 10:30

    Dewi Klijn:

    Hee Kiki,

    Super leuk dat je het naar je zin hebt! En hoe lief die kinderen reageren lijkt me prachtig! En wat gaat de tijd snel inderdaad, geniet ervan

    Xxx dewi

  • 30 September 2019 - 10:55

    Ad De Jonge:

    Hoi Kiki dat is weer een top verhaal maar een waar je uit op kan maken dat je na veel inspanning ook lekker kunt ontspannen nou ja ontspannen
    Het is ook zoals je al zegt weer al bijna op de helft
    Wij vinden het ook heel leuk dat je voor dekinderen zoveel mooie dingen doet zoals die stickers en denamen op de stoelen ze mogen en zullen blij zijn dat jij bij hun geplaatst ben
    Nou we weten weer dat t je goed gaat heel veel plezier verder en horen volgende week weer van je
    Lieve groetjes opa en oma

  • 30 September 2019 - 12:51

    Marc De Jonge:

    Geweldig in alle opzichten. Mooie natuur, heerlijke spontane kinderen en jullie als groep en individu. Blijf het zeggen: wat ben ik en je moeder ongelofelijk trots op je dat je dit avontuur bent aangegaan en ook zo van geniet. Love you !

  • 30 September 2019 - 16:05

    Debbie Rubbens:

    Hey Kiki Wat heb je weer een mooi en leuk verslag geschreven. Wat leuk dat je een beetje de vrije hand heb gekregen om de indeling van de klas te veranderen. En wat gaaf met die stickers en namen op de stoelen. Wat kleine dingetjes al niet kunnen doen. Wat een heftige beklimming op die berg. Gr en een dikke knuf van ons 4en

  • 30 September 2019 - 17:16

    Erna Dolle:

    Lieve Kiki wat doe je het goed daar. Leuk werk heel afwisselend,leuke kinderen en een heel lieve juf.we zij trots op je. Liefs opa en oma d

  • 30 September 2019 - 21:09

    Berry Jongenelen:

    Leuk om jouw avonturen te lezen Kiki, ga zo door en blijf er van genieten!

  • 01 Oktober 2019 - 16:39

    Djim:

    Super tof dat je het zo naar je zin hebt op je nieuwe stage! Leuk om te lezen wat voor rare gewoontes ze daar eigenlijk allemaal hebben. En dan die berg beklimmen, wat een super gave tocht moet dat geweest zijn! jij bent natuurlijk dol op lang wandelen(;
    Nog steeds super trots op jou lieffie!
    Geniet ze daar!
    verheug me al op je volgende verslag.
    Hou van jou!!

  • 01 Oktober 2019 - 20:02

    Esther:

    Weer een leuk verhaal Kiki en fijn om te zien dat je het nu goed naar je zin hebt.

  • 06 Oktober 2019 - 14:56

    Jean-Paul :

    Wat een verhaal weer..... genieten, genieten, genieten...... van zeer kleine dingen:
    x een sticker onder een sok;
    x een armbandje van een kindje.

    Zo'n armbandje is niet te koop, bewaar 'm heel je leven en denk hieraan telkens terug. Veel meer waard dan 24 karaats goud. Wees daar supertrots op meid!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Reis Kenia

Hoooi!!

Mijn naam is Kiki de Jonge en ik ben 18 jaar oud. Ik volg de opleiding onderwijsassistent op het Kellebeek College waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen op het regulier en speciaal onderwijs.

Toen ik vanuit school de kans kreeg om 3 maanden stage te gaan lopen in Kenia, twijfelde ik geen seconde. Ik heb me meteen ingeschreven en een paar weken later mocht ik op gesprek komen bij N. dit gesprek was in het Engels, zo kon N. zien of ik me goed verstaanbaar zou kunnen maken in Kenia. Er mochten maar 6 leerlingen mee naar Kenia, dus het was nog spannend of ik überhaupt wel mee mocht. Na een paar weken kreeg ik een mailtje dat ik mee mocht!! Ik was onwijs blij want mijn vriendinnetje mocht ook mee!

Ik wil graag naar Kenia omdat ik de cultuur van Kenia beter wil leren kennen en ik wil graag weten wat de verschillen zijn in het onderwijs met Nederland en Kenia. In Kenia hebben de scholen namelijk geen geld voor schriften, pennen, werkboeken, theorieboeken etc. Ik wil graag zien hoe hun daarmee omgaan en wat hun oplossingen daarvoor zijn.
Veel kinderen in Kenia gaan ook niet naar school.. In Nederland heeft elk kind namelijk recht op onderwijs, dat hebben de kinderen in Kenia niet. Zij moeten werken in plaats van naar school gaan, zodat ze thuis een beetje rond kunnen komen.

In Kenia heb ik 2 stage adressen. Mijn eerste stage adres is in het 'rijke' deel van Kenia, in Kisumu. In Kisumu ga ik stage lopen op Joyland Special Education. Op Joyland krijgen kinderen met een beperking onderwijs. Hier loop ik 6 weken stage.
Mijn tweede stage adres is in het 'arme' deel van Kenia, in Rangala. In Rangala ga ik stage lopen in een babyhome, op een kleuterschool en in een weeshuis. Hier loop ik ook 6 weken stage.
In mijn tussenperiode ga ik op safari door de masai mara.

Wat onwijs leuk dat jullie mijn reis gaan volgen!!
29 augustus 2019 begint mijn avontuur. Tot dan!
Liefs, Kiki

Recente Reisverslagen:

03 December 2019

Na 3 maanden weer naar huis!!

25 November 2019

Afscheid Rangala

17 November 2019

Schilderen, schilderen en nog is schilderen

10 November 2019

Haarbandjes & Kaka Mega Forest

03 November 2019

Heftige week met veel indrukken
Kiki

Hooi!! Mijn naam is Kiki de Jonge, ik ben 18 jaar en ik woon in Roosendaal. Ik volg de opleiding onderwijsassistent waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Voor mijn opleiding ga ik 3 maanden stage lopen in Kenia. Hier heb ik onwijs veel zin in! De eerste 6 weken loop ik stage op Joyland. Dit is speciaal onderwijs. De laatste 6 weken loop ik stage op de nursery school/babyhome en in het weeshuis. Ik ga van elke week een leuk verslagje maken en uploaden op mijn waarbenjij.nu 29 augustus begint mijn avontuur.. Tot dan!

Actief sinds 10 Juni 2019
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 4301

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Reis Kenia

Landen bezocht: