Afsluiting schooljaar & voetbal tenuetjes uitdelen - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu Afsluiting schooljaar & voetbal tenuetjes uitdelen - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu

Afsluiting schooljaar & voetbal tenuetjes uitdelen

Blijf op de hoogte en volg Kiki

27 Oktober 2019 | Kenia, Rangala

Zondag avond wilde we gaan slapen tot dat we opeens een zware mannen stem achter ons raam hoorde… Hij riep hallo, hallo, hallo..? Ik schrok me helemaal dood dus sprong ik bij Demi in bed haha. Hij was erg boos omdat we blijkbaar te veel geluid maakte. We waren die avond een beetje melig dus we maakte inderdaad meer geluid dan normaal. We waren zo erg geschrokken omdat er opeens een grote zwarte man in het donker voor ons raam stond te schreeuwen haha. 

Maandag was een lange, drukke dag. Alle scholen waren dicht vanwege een nationale feestdag dus ging ik vandaag naar Babyhome samen met Gwyneth want haar school was ook dicht. We hebben het super naar ons zin gehad op Babyhome. We mochten de kindjes aan en uitkleden, voeden, bedjes opmaken, verschonen en met ze knuffelen. 

Toen we een Joy uit bed haalde merkte we dat ze erg warm was, we dachten dat ze misschien gewoon een griepje te pakken had maar het kon ook Malaria zijn.. De sister wilde het nog even een ochtendje aan kijken. Aan het einde van de ochtend ben ik toch maar met haar langs het ziekenhuis geweest, ze had namelijk al 39 graden koorts en moest de vaak overgeven.. 

Toen ik aankwam in het ziekenhuis kregen we te horen dat er nog een baby ziek was dus is Gwyneth ook met dat baby’tje naar het ziekenhuis gekomen zodat hij ook onderzocht kon worden. 

Toen ik even 10 minuutjes alleen was begon Joy te spugen…. Haar kleertjes en omslagdoek zaten helemaal onder.. Ik kon niet terug naar Babyhome want we waren bijna aan de beurt. Vervolgens kwam er ook nog een verpleegkundige naar me toe om te vragen of Joy mijn kind was. Toen ik vertelde dat dat niet zo was, geloofde hij mij niet haha. 

Demi loopt stage in het ziekenhuis dus kwam zij ons helpen. We waren eindelijk aan de beurt. Ik moest allerlei persoonlijke gegevens doorgeven van Joy aan de doktersassistent maar dit was mijn 1e dag bij Babyhome dus ik wist helemaal niks over haar. Dit was blijkbaar gewoon oké. 

De dokter heeft vervolgens Joy onderzocht, hij controleerde haar oogjes, huid en hartslag. Joy zat natuurlijk helemaal onder het braaksel maar dat vinden ze hier blijkbaar niet vies. 

We werden doorverwezen naar het lab. De dokter vertrouwde het niet dus moest ze bloed laten prikken. Ook de baby die Gwyneth bij had moest bloed laten prikken. 

Toen we de uitslag kregen bleek dat beide baby’s alleen griep hadden dus gelukkig geen Malaria! We kregen een recept mee voor de sister in Babyhome zodat ze daar wisten wat de baby’s moesten krijgen qua medicijnen. Babyhome heeft namelijk zelf de medicijnen. 

S’avonds begon het heel erg te stormen, het was zelfs zo hard aan t regenen dat het water bij ons binnen was gekomen… We schrokken ons kapot want heel de gang en 2 kamers stonden onder water tot je enkels :0 

We hebben snel een tafelkleed opgerold en voor de voordeur neergelegd en alle spullen op de bedden gegooid. We zijn vervolgens naar Babyhome gerend om te vragen of hun iets van handdoeken of een dweil hadden zodat we het droog konden maken. Dit hadden ze helaas niet.. We moesten van sister Mary Ester naar de schoonmaakster toe om te vragen of zij ons huis droog kon maken. We zijn snel naar haar toe gegaan. De schoonmaakster ging meteen aan de slag met het droog maken van ons huis.

We wilde haar graag helpen maar dat mocht absoluut niet van haar omdat er in het water veel vieze bacteriën zaten waar wij niet tegen kunnen. Dus het water mocht niet bij onze mond in de buurt komen anders zouden we erg ziek worden. 

Dinsdag was mijn laatste stage dag op de Nursery School. Ik was hier stiekem wel blij mee want ik had het veel meer naar m’n zin bij Babyhome. Ik heb die ochtend examen resultaten bij elkaar op mogen tellen en moest die vervolgens van goed naar slecht opschrijven. Aan het einde van de ochtend ben ik naar huis gegaan want Mariëlle kwam langs voor een meeting. Na de meeting ben ik terug gegaan naar stage. Ik had voor de kinderen lolly’s en snoephorloge’s meegenomen omdat het mijn laatste dag was. 

Toen ik aankwam trok de schoonmaakster, niet eens de juf, al het snoep uit m’n handen. Ik vertelde waarom ik het snoep had meegenomen en dat ik graag wilde uitdelen. Toen zeiden de juf en de schoonmaakster dat ik het snoep morgen maar mee moest nemen want dan was het grote feest. Maar ondertussen stonden natuurlijk alle kinderen al om mij heen. 

Dus ik vertelde dat ik niet meer bij had dan dit dus dat ik dan niks voor de broertjes en zusjes morgen zou hebben. Dit kwam goed zei ze, ook vroeg ze of het alleen voor de kinderen was? Dus niks voor de juffen? Ik heb toen eerlijk nee gezegd, dat vonden ze niet zo leuk, wat ik ook begrijp. Maar vond het heel onbeleefd dat ze er zelf om vroeg. 

Ik moest mijn snoep weer thuis terug gaan leggen en het morgen uitdelen.. Hier baalde ik enorm van. 

Later die middag gingen we foto’s maken van de kinderen in toga, dit zag er heel schattig uit! Ze maakte deze foto’s voor op hun ‘diploma’. 

Woensdag was het grote feest (afsluiting van het schooljaar). We zijn allereerst naar de Girls school geweest (stage van Gwyneth). Alle kinderen zaten buiten en geloof me dit waren er heel veel kinderen!! Wij moesten vooraan gaan zitten met ons gezicht naar de kinderen toe haha, ongemakkelijk! Want 3 blanken op een rij en voor de rest allemaal zwarten is toch wel bijzonder voor de kinderen dus alle ogen waren op ons gericht. 

Vervolgens werden de kinderen met de hoogste scoren van alle examens naar voren geroepen, zij kregen als beloning 2 schriften. Verder hebben ze nog gezongen, toneelstukjes gespeeld en vooral veel gesproken.

Na ongeveer 1,5 uur zijn we naar de Nursery School gegaan. We konden niet de hele afsluiting bij de Girls school zien want die duurde 3 uur. Toen we aankwamen bij de Nursery School hadden alle kinderen een toga aan. 

Ook was er een gastspreker, hij was heeeel lang aan het woord. Op een gegeven moment begon het heel hard te regenen dus moesten we met z’n alle onder een hele kleine tent, super krap! 10 minuten later begon het nog harder te regenen/onweren dus zijn we naar huis gegaan. Helaas was het dus niet echt een groot feest zoals ons vertelt was.. Ook heb ik mijn lolly’s en snoephorloge’s helaas niet meer mogen uitdelen. 

Aan het einde van de middag ben ik met Demi langs Babyhome geweest. Ik had vanuit Nederland namelijk een Cars racebaan met autootjes meegenomen en stickers. Ik heb dit aan de kinderen gegeven en wat vonden ze het geweldig! Een ochtend later speelde nog steeds met het speelgoed! Ze vertelde vol trots aan iedereen dat ze een racebaan met autootjes hadden gekregen, zo lief! 

Ook had ik natuurlijk nog heel veel lolly’s over dus die heb ik ook uitgedeeld. 

Toen we weg wilde gaan zagen we opeens 4 blanken mensen het compound op komen lopen! Ze bleken ook nog is Nederlands te zijn! Zij hebben hier veel projecten lopen, daarvoor kwamen ze 2 keer per jaar naar Kenia. Super goed!! 

Donderdag was mijn 1e echte officiële stagedag op Babyhome. S’ochtends stond ik bij de baby’tjes en s’middags bij de grotere kinderen omdat s’middags de baby’s slapen. 

S’ochtends heb ik de baby’tjes weer gevoed, verschoond, uit en aan gekleed etc. gewoon de standaard routine. 

Ze hebben hier trouwens geen luiers, ze slaan heel veel verschillende soorten doeken om de kinderen heen in de vorm van een luier. Dat is nog best wel ingewikkeld om te doen haha. Toen een baby had gepoept vroeg ik aan de sister of ze billen doekjes had. Ze zei dat ze altijd de billetjes schoonmaken met de gebruikte luier.. bahhh.. 

Toen ik s’middags aan kwam bij de grotere kinderen kregen ze net hun lunch. Ze aten Ugali, tijdens het eten ging de sister gewoon met haar handen in het eten knijpen wat de kinderen hadden uitgespuugd zodat het eten wat kleiner werd.. Gatver. 

Aan het einde van de middag kwam Demi ook gezellig nog even langs op Babyhome om met de baby’tjes te knuffelen. Super gezellig!! 

Vrijdag hebben we onze tassen gepakt want we gingen voor 3 dagen naar Kisumu. Consulata had voor ons Bogoma Line kaartjes geregeld. Ze zou rond 09:00 uur bij ons zijn dus stonden op de afgesproken tijd bij de Bogoma Line. Om 10:00 uur was ze er nog niet dus hebben we haar een berichtje gestuurd of ze nog kwam. Ze zei dat ze nog steeds niet uit de stad was omdat het zo druk was. 

Consulata woont 3 kwartier van ons vandaan dus moesten we nog langer wachten. Na een uurtje appte ze dat ze er bijna was, dus wij liepen op ons gemakje naar de Bogoma line want als ze hier zeggen we zijn er bijna kan het nog best een half uur duren.

Maar dat was dit keer niet haha, de Bogoma Line stond er inderdaad al, oeps.. Ze riepen naar ons jullie zijn te laat!! Wij moesten wel lachen want hun zijn altijd met alles te laat.

Na 1,5 uur in de Bogoma Line kwamen we aan in Kisumu, we waren blij dat we er eindelijk waren want een ritje in die bus is niet echt veilig en fijn. De bus zit namelijk volgepropt met 15/16 man terwijl het een busje voor 8 man is en ze rijden als een stelletje gekke over de weg :0

Toen we aankwamen in Kisumu zijn we langs een stoffen winkeltje geweest, daar hebben ze super leuke stoffen tassen voor maar 200 shilling (ongeveer 2 euro) dus die hebben we even ingeslagen :) 

Daarna zijn we gezellig met alle meiden en Mariëlle wat gaan eten bij Dunga Hill! 

Zaterdag ben ik langs de straatkinderen geweest. Ik had namelijk vanuit Nederland voetbal tenuetjes meegenomen van Willem ll om hier uit te delen. De kinderen konden hun geluk niet op toen ze zagen dat ik voetbal tenuetjes mee had! Ze waren super dankbaar en riepen heel vaak God blessed you, God blessed you! Zo leuk om te zien hoe blij de kinderen hiervan worden! 

Ook had ik nog lekkere lolly’s mee, in de zak zaten 30 lolly’s en er waren 15 straatkinderen. Dus had ik genoeg lolly’s. Maar toch waren alle lolly’s op. Dus ik denk dat de kinderen stiekem 2 keer in de rij zijn gaan staan zodat ze 2 lolly’s i.p.v 1. 

Nadat ik langs de straatkinderen was geweest zijn we heerlijk gaan lunchen bij Java’s en langs de Masai Markt geweest!

Zondag ochtend hebben we weer grote boodschappen gedaan voor 2 weken want we gingen weer terug naar Rangala. Ook hadden we een nieuw telefoonkaartje nodig dus die zijn we ook meteen gaan halen. Rond 12:00 uur zijn we weer richting Rangala gereden. Na 1,5 uur waren we weer heerlijk thuis, nu gaan we lekker relaxen want het was een druk en intensief weekend! 

Onderaan mijn verslag staan nog een aantal foto’s!

Fijne avond nog!

Liefs, Kiki 


  • 27 Oktober 2019 - 20:24

    Dewi Klijn:

    Heee Kiki,

    Wat maak je toch veel mee in een week haha! Super leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en blij bent dat je bij de babyhome mag helpen! Ik wens je nog heel veel plezier en ik hoor weer snel van je.

    Kusjes Dewi xxx

  • 28 Oktober 2019 - 04:25

    Erna:

    Wat een snoepies,je zou er zo maar een paar mee naar huis willen nemen.jij bent er heel wat kilo tjes kwijt geraakt..mooie lieve,slanke dame.groetjes liefs tot later.xxx

  • 28 Oktober 2019 - 08:34

    Ad De Jonge:

    Hoi Kiki wat een super verslag weer het gaat je zo te lezen heel goed
    T is natuurlijk ook wel minder eens minder leuk maar dat hoort erbij
    Blijf genieten van hetgeen je daar ontmoet t is en blijft een aparte levens
    Ervaring nou lieve schat geniet nog van je stage en heel veel lieve groetjes opa en oma
    XXXX

  • 28 Oktober 2019 - 10:40

    Esther Aanrjes:

    Wat heerlijk om je mooie verhalen te lezen, wat een intens mooie ervaring is deze tijd in Kenia voor jou! Maak er nog een mooie tijd van, voor je het weet, is het voorbij!

  • 29 Oktober 2019 - 10:24

    Anita:

    Zó jullie maken wat mee .. tis echt een heel ander wereldje .. wat zul jij je strakkies thuis rijk voelen !
    Weer een super verhaal hoor. Groettekus van us xxx

  • 30 Oktober 2019 - 23:51

    Jean-Paul:

    Super verslag weer Kiki.
    Je bent daar meteen goed werk voor Willem II aan het doen, het oprichten van een Tricolores satellietclub! Superleuke actie met die tenuetjes, prachtig om te zien.
    Raar dat je die snoepjes niet verder mocht uitdelen en dat ook hier het onderwijzend personeel vraagt of je ook iets voor hen mee hebt gebracht. Wij leren juist: "Kindertjes die vragen die worden.......", dus dat geldt dan zeker ook voor volwassenen. Erg jammer.
    Mooi dat je je draai bij Babyhome al hebt gevonden, wat een ontroerende foto's met die lieve kleintjes. Wat blijven jullie bijzondere dingen meemaken, telkens opnieuw.
    Blijf genieten!

    Groetjes Jean-Paul

  • 01 November 2019 - 10:28

    Nina Langenberg:

    Kiki

    Mooie verhalen weer. zo zie je dat Kenia een andere cultuur heeft met andere gewoontes en gedachten.
    Dat is zo leerzaam. Je doel om een andere cultuur te leren kennen is zeker al behaald. Geniet nog bij babyhome!!
    Nina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Reis Kenia

Hoooi!!

Mijn naam is Kiki de Jonge en ik ben 18 jaar oud. Ik volg de opleiding onderwijsassistent op het Kellebeek College waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen op het regulier en speciaal onderwijs.

Toen ik vanuit school de kans kreeg om 3 maanden stage te gaan lopen in Kenia, twijfelde ik geen seconde. Ik heb me meteen ingeschreven en een paar weken later mocht ik op gesprek komen bij N. dit gesprek was in het Engels, zo kon N. zien of ik me goed verstaanbaar zou kunnen maken in Kenia. Er mochten maar 6 leerlingen mee naar Kenia, dus het was nog spannend of ik überhaupt wel mee mocht. Na een paar weken kreeg ik een mailtje dat ik mee mocht!! Ik was onwijs blij want mijn vriendinnetje mocht ook mee!

Ik wil graag naar Kenia omdat ik de cultuur van Kenia beter wil leren kennen en ik wil graag weten wat de verschillen zijn in het onderwijs met Nederland en Kenia. In Kenia hebben de scholen namelijk geen geld voor schriften, pennen, werkboeken, theorieboeken etc. Ik wil graag zien hoe hun daarmee omgaan en wat hun oplossingen daarvoor zijn.
Veel kinderen in Kenia gaan ook niet naar school.. In Nederland heeft elk kind namelijk recht op onderwijs, dat hebben de kinderen in Kenia niet. Zij moeten werken in plaats van naar school gaan, zodat ze thuis een beetje rond kunnen komen.

In Kenia heb ik 2 stage adressen. Mijn eerste stage adres is in het 'rijke' deel van Kenia, in Kisumu. In Kisumu ga ik stage lopen op Joyland Special Education. Op Joyland krijgen kinderen met een beperking onderwijs. Hier loop ik 6 weken stage.
Mijn tweede stage adres is in het 'arme' deel van Kenia, in Rangala. In Rangala ga ik stage lopen in een babyhome, op een kleuterschool en in een weeshuis. Hier loop ik ook 6 weken stage.
In mijn tussenperiode ga ik op safari door de masai mara.

Wat onwijs leuk dat jullie mijn reis gaan volgen!!
29 augustus 2019 begint mijn avontuur. Tot dan!
Liefs, Kiki

Recente Reisverslagen:

03 December 2019

Na 3 maanden weer naar huis!!

25 November 2019

Afscheid Rangala

17 November 2019

Schilderen, schilderen en nog is schilderen

10 November 2019

Haarbandjes & Kaka Mega Forest

03 November 2019

Heftige week met veel indrukken
Kiki

Hooi!! Mijn naam is Kiki de Jonge, ik ben 18 jaar en ik woon in Roosendaal. Ik volg de opleiding onderwijsassistent waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Voor mijn opleiding ga ik 3 maanden stage lopen in Kenia. Hier heb ik onwijs veel zin in! De eerste 6 weken loop ik stage op Joyland. Dit is speciaal onderwijs. De laatste 6 weken loop ik stage op de nursery school/babyhome en in het weeshuis. Ik ga van elke week een leuk verslagje maken en uploaden op mijn waarbenjij.nu 29 augustus begint mijn avontuur.. Tot dan!

Actief sinds 10 Juni 2019
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 4306

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Reis Kenia

Landen bezocht: