Nursery school & Babyhome - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu Nursery school & Babyhome - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Kiki Jonge - WaarBenJij.nu

Nursery school & Babyhome

Blijf op de hoogte en volg Kiki

20 Oktober 2019 | Kenia, Rangala

Maandag zijn we met Consulata (onze keniaanse begeleidster in Rangala) langs onze stages geweest. 

Het was erg leuk om te zien waar de andere meiden stage gaan lopen! Toen we aankwamen op de Nursery school (mijn stage) werden we ontvangen door sister Poline. Zij is de directeur van het kleine schooltje en staat zelf ook voor de klas. Ze was erg aardig en heel open, ik was van harte welkom!! Ik had helemaal zin om morgen te starten op mijn nieuwe stage. Helaas kregen we wel te horen dat de zomervakantie 23 oktober start.. dus zou ik hier maar 1,5 week stage lopen. Daarna mocht ik dan verder gaan bij Babyhome. Hier zou ik sowieso al elke middag naartoe gaan omdat de kinderen om 12:00 uur al uit zijn. Dus op zich vond ik het niet erg om dan fulltime bij Babyhome stage te gaan lopen omdat ik daar sowieso al elke middag zou staan. 

S’avonds hebben we een aftelkalender gemaakt want het is nog maar 6 weken tot dat we weer naar huis gaan!! Als jullie dit verslag lezen nog maar 5 weken :) Aan de ene kant vind ik het heel jammer om naar huis te gaan maar aan de andere kant vind ik het ook helemaal niet erg. Weer lekker je eigen dingetjes en iedereen weer om je heen hebben. 

Dinsdag was dan mijn allereerste stage dag, ik vond het stiekem wel een beetje spannend maar had er ook wel heel veel zin in! Ik stond op de afgesproken tijd, 08:00 uur, bij het schooltje. Ik kreeg toen te horen dat sister Poline er nog niet was, ze zou wat later zijn. Dit was ik al wel gewend want alle Kenianen zijn altijd te laat haha. Tijd maakt hier niks uit. 

Het schooltje bestaat uit 3 klassen. Day care, PP1 en PP2. 

Day care = Peuterspeelzaal

PP1 = Groep 1/2 

PP2 = Groep 2/3 

Als de kinderen PP2 hebben afgerond gaan ze naar de boy of girl school.

Alle kinderen zaten in 1 klas en er was 1 juf aanwezig, hier ben ik bij gaan zitten. Normaal gesproken zijn er 3 juffen maar er was er nu maar 1. Zij moest dus de controle houden over alle kinderen, dit is erg lastig maar haar maakte het vrij weinig uit dat alle kinderen aan het gillen, rennen en aan het slaan waren. Het was net een apenhok… Als ik er wat van zei tegen de kinderen keken ze me schaapachtig aan omdat ze me niet verstonden. Deze juf deed ook erg onvriendelijk tegen mij, ze keek me niet eens aan als ik haar wat vroeg en zei met moeite hoi tegen mij als ik s’ochtends binnen kwam. Ook noemde ze mij geen Kiki maar mzungu (blanke), heel vervelend. Maar ik dacht misschien doet ze zo omdat ik nog nieuw ben hier. 

Uiteindelijk gingen alle kinderen naar hun eigen klas toe, 2 klassen hadden dus geen juf. Ik vroeg aan de juf of ik in klas PP2 mocht kijken. Dit mocht dus ben ik daarheen gegaan. Ik heb daar tot 10:00 uur alleen in een klas vol kinderen gezeten die niet eens Engels spraken. Ik ben toen maar weer naar die juf gegaan om te vragen hoe laat sister Poline nou precies kwam. Dit kon ze me niet vertellen want ze was bezig met examens. 

Uit eindelijk kwam sister Poline om 11:00 aan op het schooltje. Ze vertelde dat ze het heel druk had met examens en dat vanaf morgen de kinderen hier ook examens gingen maken tot volgende woensdag. Dus dat ik eigenlijk vrij weinig hier kon doen. Hier baalde ik enorm van.. 

Om 12:30 uur had ik lunch pauze tot 14:00 uur. Daarna zou ik naar Babyhome gaan, maar toen bleek dat de baby’s tot 15:30 uur lagen te slapen… Dus moest ik dan maar terug komen. Demi en Gwyneth zaten natuurlijk ook gewoon op stage dus was ik alleen thuis. Ik heb gewacht tot 15:30 uur en ben daarna lekker met de baby’s gaan knuffelen. 

Woensdag had ik een beetje heimwee, ik wilde graag naar huis toe want ik had het niet zo naar m’n zin op stage. Omdat de leerlingen bezig waren met examens heb ik heel de ochtend niks kunnen doen. Er waren wel een aantal mondelinge engelse examens waarbij ik mocht helpen maar er waren ook examens in het Kiswahilli’s dus daar kon ik helaas niet bij helpen. S’middags heb ik weer tot 15:30 uur gewacht tot dat de baby’s wakker waren, toen heb ik een aantal baby’s gevoed en heb ik met ze gespeeld. De sisters bij Babyhome zijn echt schatten!! Nu al zin om daar fulltime stage te gaan lopen! 

Donderdag ochtend verliep hetzelfde zoals normaal. In de pauzes speel ik natuurlijk wel met de kindjes. De kindjes zijn hier allemaal zo leuk en lief, heel gek om te bedenken dat de meeste kindjes hier ook weeskindjes zijn. Zij wonen ook in Babyhome dus hun zal ik nog zien tijdens de zomervakantie! 

De kindjes bij Babyhome zijn allemaal wees. Hun ouders zijn beide gestorven of hun moeder is overleden tijdens de bevalling. De vader wilt dan 9 van de 10 keer niet meer voor het kind zorgen dus legt hij het kind ergens op straat in de hoop dat iemand anders voor het kind wilt gaan zorgen. De kinderen mogen tot hun 5/6e jaar blijven bij Babyhome. Daarna gaan ze naar de boy of girl school, daar wonen ze dan ook tot dat ze zelf oud genoeg zijn om zelfstandig verder te leven. 

Er is 2 weken geleden bijvoorbeeld een baby binnen gebracht die 2 weken oud was en veel ste vroeg geboren is. Haar moeder is helaas overleden tijdens de bevalling. Dit gebeurt heel vaak in Kenia omdat ze niet de juiste middelen hebben om een bevalling succesvol te laten verlopen. 

S’middags was het zo hard aan het stormen dat het compound blank stond en dat de stroom over heel het compound was uitgevallen. Ik ben die middag dus niet meer naar Babyhome geweest. 

Vrijdag betekent WEEKEND!! We hadden dit keer 4 dagen weekend want aankomende maandag is het een feestdag in Kenia dus alle scholen zijn dicht. 

We hadden een lekker relaxt dagje, we hebben heerlijk in de zon gelegen achter ons huis. Dit moesten we wel stiekem doen want ze zijn hier op het compound streng katholiek haha. Dus je mag niet in een kort broekje of in een hemdje naar buiten. Maar ja, wij wilde natuurlijk bruin worden dus zijn we stiekem in ons korte broekje en in ons hemdje achter ons huis gaan zitten haha. 

Tot dat er opeens een vrouw langs kwam gelopen… Zaten we daar in ons korte broekje en in ons hemdje haha oeps!! Ze durfde ons niet aan te kijken en is snel door gelopen. 

We moesten toevallig onze tasjes nog wassen dus dat hebben we snel gedaan en hebben die toen aan de waslijn opgehangen. Zo kon niemand ons meer zien haha. 

Zaterdag hebben we heerlijk uitgeslapen. Ik wilde die ochtend mijn was buiten op gaan hangen achter in onze tuin. Er is ook een waslijn naast ons huis maar dan kan iedereen je was weghalen. Dus daar hang ik liever mijn was niet op. 

Toen ik de achterdeur open wilde doen stond er opeens een koe en een geit in onze achtertuin?! Dus heb ik m’n was toch maar aan de zijkant van ons huis opgehangen, want ik wil niet het risico lopen dat die beesten een hapje nemen van m’n kleren ;) 

Daarna heb ik een lekker maskertje opgedaan en heb ik heel de middag met Demi spelletjes gespeeld. Super gezellig!! 

Zondag hebben we weer heerlijk buiten in de tuin gelegen. Omdat we nu op de evenaar zitten is het hier altijd super warm en is de zon heel fel. Dus perfect weer om wat bij te bruinen. Vanavond gaan we gezellig een film kijken met z’n 3tjes! 

Onderaan mijn verslag staan nog een aantal foto’s!

Fijne avond nog!

Liefs, Kiki 


  • 20 Oktober 2019 - 15:03

    Jean-Paul:

    Wat een leuk verslag weer Kiki en schattige foto's.

    Wel flink balen dat een aantal belangrijke zaken niet volgens planning verlopen, maar ja....dat is ook typisch Keniaans net als nooit op tijd komen.
    Probeer de focus op de positieve dingen te hebben en waar nodig te improviseren, daar leer je dan toch weer van. In Rangala ook een totaal ander leven dan in Kisumu, dus ook weer omschakelen. Helaas heb je wat momenten dat je steeds meer gaat verlangen naar huis, maar dat is niet meer dan logisch. Probeer voorlopig van alle bijzondere dingen te genieten. Succes met alles

    Groetjes van ons uit Steenbergen

  • 20 Oktober 2019 - 15:07

    Ad De Jonge:

    Nou Kiki dat is weer een mooi verslag wij
    Wij hopen dat je niet te veel van die heimwee
    Dagen heb
    Maar zover ik je verslagen lees is het wel goed met je
    T gaat al opschieten dus kop eronder
    Verders krijg je van opa en oma hele lieve groetjes
    Tot volgende week doei doei lieve schat

  • 20 Oktober 2019 - 17:51

    Dewi Klijn:

    Hee kiki,

    Jammer dat het niet allemaal heel soepel verloopt en dat die juffrouw zo raar op je reageerde. Ik hoop dat dit wel gaat veranderen voor je en dat je het snel naar je zin krijgt daar! Geniet vooral en ik snap wel dat je verlangt naar thuis hoor! Geniet er nog van meis!

    Kusjes Dewi

  • 20 Oktober 2019 - 18:32

    Erna:

    Hoi Kiki jammer dat de school een beetje tegen valt,even vol volhouden...dan fijn naar de kleintjes. Veel liefs ook van Opa xxx

  • 20 Oktober 2019 - 20:10

    Miranda:

    Weer een leuk verhaal en vol verrassingen. Zet hem op de laatste weken.
    Groetjes

  • 20 Oktober 2019 - 23:32

    Esther:

    Wat jammer dat de ene stageplaats weer wat tegen valt ik snap niet dat ze de hulp van zo’n leuke lieverd als jij niet accepteren hoor. Maar goed dat ze op het andere adres wel blij met jouw hulp zijn nog een paar weekjes vol houden xxx

  • 22 Oktober 2019 - 21:04

    Johan En Debbie Rubbens:

    Hi Kiki, erg leuk om je verhalen zo te lezen wat je allemaal meemaakt. Hopelijk zijn de laatste weken nog naar je zin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Reis Kenia

Hoooi!!

Mijn naam is Kiki de Jonge en ik ben 18 jaar oud. Ik volg de opleiding onderwijsassistent op het Kellebeek College waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen op het regulier en speciaal onderwijs.

Toen ik vanuit school de kans kreeg om 3 maanden stage te gaan lopen in Kenia, twijfelde ik geen seconde. Ik heb me meteen ingeschreven en een paar weken later mocht ik op gesprek komen bij N. dit gesprek was in het Engels, zo kon N. zien of ik me goed verstaanbaar zou kunnen maken in Kenia. Er mochten maar 6 leerlingen mee naar Kenia, dus het was nog spannend of ik überhaupt wel mee mocht. Na een paar weken kreeg ik een mailtje dat ik mee mocht!! Ik was onwijs blij want mijn vriendinnetje mocht ook mee!

Ik wil graag naar Kenia omdat ik de cultuur van Kenia beter wil leren kennen en ik wil graag weten wat de verschillen zijn in het onderwijs met Nederland en Kenia. In Kenia hebben de scholen namelijk geen geld voor schriften, pennen, werkboeken, theorieboeken etc. Ik wil graag zien hoe hun daarmee omgaan en wat hun oplossingen daarvoor zijn.
Veel kinderen in Kenia gaan ook niet naar school.. In Nederland heeft elk kind namelijk recht op onderwijs, dat hebben de kinderen in Kenia niet. Zij moeten werken in plaats van naar school gaan, zodat ze thuis een beetje rond kunnen komen.

In Kenia heb ik 2 stage adressen. Mijn eerste stage adres is in het 'rijke' deel van Kenia, in Kisumu. In Kisumu ga ik stage lopen op Joyland Special Education. Op Joyland krijgen kinderen met een beperking onderwijs. Hier loop ik 6 weken stage.
Mijn tweede stage adres is in het 'arme' deel van Kenia, in Rangala. In Rangala ga ik stage lopen in een babyhome, op een kleuterschool en in een weeshuis. Hier loop ik ook 6 weken stage.
In mijn tussenperiode ga ik op safari door de masai mara.

Wat onwijs leuk dat jullie mijn reis gaan volgen!!
29 augustus 2019 begint mijn avontuur. Tot dan!
Liefs, Kiki

Recente Reisverslagen:

03 December 2019

Na 3 maanden weer naar huis!!

25 November 2019

Afscheid Rangala

17 November 2019

Schilderen, schilderen en nog is schilderen

10 November 2019

Haarbandjes & Kaka Mega Forest

03 November 2019

Heftige week met veel indrukken
Kiki

Hooi!! Mijn naam is Kiki de Jonge, ik ben 18 jaar en ik woon in Roosendaal. Ik volg de opleiding onderwijsassistent waarbij ik in mijn 3e leerjaar zit. Voor mijn opleiding ga ik 3 maanden stage lopen in Kenia. Hier heb ik onwijs veel zin in! De eerste 6 weken loop ik stage op Joyland. Dit is speciaal onderwijs. De laatste 6 weken loop ik stage op de nursery school/babyhome en in het weeshuis. Ik ga van elke week een leuk verslagje maken en uploaden op mijn waarbenjij.nu 29 augustus begint mijn avontuur.. Tot dan!

Actief sinds 10 Juni 2019
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 4293

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Reis Kenia

Landen bezocht: